נדל"ן בזמן קורונה – כיצד השתנה השוק ומה למדנו על עצמנו

נדל"ן בזמן קורונה – כיצד השתנה השוק ומה למדנו על עצמנו

את מה שקרה בשנת 0202 איש לא חזה. בחודש מרץ החל סגר בעולם ובישראל ואיתו נעצרו עסקים

רבים, מקומות עבודה שינו את אופיים, אנשים יצאו לחל"ת ושוק הנדל"ן הגיב בהתאם. צמצום שעות

הפעילות של הבנקים הקשה על קבלת משכנתא וחוסר הוודאות הוביל להאטה ודחיית עסקאות של

קנייה ומכירת נכסים.

 

"עצירת" החיים אשר אפיינה את הסגר הראשון הייתה ייחודית לתקופה ולא מוכרת וכשהגיע הסגר השני,

תגובות השוק והאנשים היו שונות. אפשר להגיד שלמדנו מהניסיון, החלטנו איך אנחנו רוצים לחיות את

חיינו, הבנו כי החיים ממשיכים, לצד הקורונה והתקדמנו להגשמת חלומותינו. בין החודשים אוגוסט

לאוקטובר הייתה עליה משמעותית בעסקאות הנדל"ן ואפשר היה לראות שינוי בדרישות ובאופן המכירה

והקניה.

 

יותר זמן משפחה העלה את הדרישה לבתים עם גינה

הסגר הראשון התאפיין באופן בולט בעליה בזמן המשפחה. אם אפשר היה לצאת החוצה, לבלות

בפארקים ועם חברים, יתכן שהתקופה הייתה נראית כחופשה. בפועל, יותר משפחות היו סגורות בבתיהן

והורים בילו הרבה יותר זמן עם הילדים מהרגיל. החיים בתוך דירה החלו להרגיש צפופים ולא בהכרח

בשל הגודל שלה אלא בשל ההרגל שלנו לנשום אוויר, לבלות בחוץ ולהיפגש כל הזמן עם חברים.

אחד השינויים הבולטים שיכולנו לראות ברשת אנגלו סכסון הוא הדרישה העולה לבתים עם גינה ודירות

מרווחות יותר הכוללות מרפסת. החל מסיום הסגר יותר משפחות ביקשו לעבור ליישובים עם בתי קרקע,

לדירות גן, דירות גג ודירות עם מרפסות גדולות במיוחד. במידה מסוימת אפשר להגיד כי הסגר הראשון

"הכין" את המשפחות לרכישת הבית הבא שלהן והתוצאה הישירה הייתה רצינות ובשלות בתהליך רכישת

הנכס.

 

לשוק הנדל"ן יש חיים והם אף פעם לא עוצרים

הקורונה לימדה אותנו דברים רבים באופן כללי ובפרט על עולם הנדל"ן. היא הראתה לנו בצורה בולטת

כי לנדל"ן יש "חיים" משלו ועסקאות הנדל"ן אף פעם לא יפסיקו להתקיים. הדרישה לקניה או מכירה

יכולה להיות איטית מהרגיל אך לאחר ירידה באה העלייה והדבר ניכר בשנה זו. בחודשים מרץ עד יולי

הייתה ירידה בעסקאות, בין היתר כיוון שהן היו מורכבות לביצוע, בשל חוסר הוודאות והקושי לקיים

מפגשים "פנים מול פנים".

 

מחודש אוגוסט ועד עתה, ניכרת עלייה משמעותית במספר העסקאות. נראה כי ההבנה כי הקורונה כאן

כדי להישאר, גרמה לאנשים להקנות לעצמם הרגלים קצת שונים באופן שיאפשר להם לחיות בשלום עם

הקורונה, אך לא להפסיק את העשייה, בכל מחיר. בין היתר, גם בביצוע עסקאות נדל"ן.

 

אנשים תמיד שואפים להקים משפחה, לגדול, לצמוח, לשנות ותמיד נדרשים להתאים את המגורים

לצרכים הספציפיים שלהם. הקורונה שינתה את מערך הצרכים: לדיור יקר או זול יותר, קרוב יותר

להורים, עם גינה, עם מרפסת ועוד. ברגע שנראתה התאוששות מהסגר הראשון, הדרישה לממש את

הקניה הבאה עלתה בצורה משמעותית. בחודשי הקיץ אנשים הגיעו לבצע עסקאות כשהם כבר יודעים

מה מצבם הכלכלי, התעסוקתי ומה הצרכים שלהם.

 

השפעת הסגר השני על עסקאות הנדל"ן

לאחר תקופה בה נראה שהשגרה חוזרת לעצמה, החל הסגר השני ואליו הגענו הרבה יותר חכמים. אם

הסגר הראשון אופיין בחוסר וודאות, השני היה הרבה יותר ברור ואנשים כבר החלו לעבוד מהבית, כבר

בילו לא מעט עם הילדים וכבר ידעו איזה סגנון חיים הם מחפשים. במידה רבה הסגר השני חיזק את

התחושות שעלו בראשון בכל הנוגע ליצירת סגנון חיים מסוים ואחר ממה שהכרנו קודם.

הדרישה לבתי קרקע או דירות צמודות קרקע המשיכה לעלות ותודות למעבר לעבודה מהבית במקומות

רבים, הריחוק ממקום העבודה לא נראה נורא כמו לפני שנה בלבד. אל הסגר השני הגענו כשאנחנו כבר

יודעים מה זה זום, צ'אט ועם נכונות לקבל מידע באמצעים טכנולוגיים שהתרגלנו להשתמש בהם.

 

למכור, לקנות ולתקשר בדרכים בטוחות

את הסגר הראשון התחלנו כאנשים "רגילים" שלא משתמשים בזום ושרגילים להיפגש פנים אל מול פנים

כדי לקבל מידע. אל הסגר השני הגענו כשהמילים "זום" ו"צ'אט" הן חלק בלתי נפרד מהלקסיקון שלנו. גם

הקונים וגם המוכרים הרגישו הרבה יותר בטוחים לקבל מידע ראשוני גם בלי לראות את הנכס או תוך

שימוש בסיור וירטואלי והשיחה הראשונה עם יועצי הנדל"ן בוצעה מרחוק. רק לאחר סינון ווידוא שהנכס

עונה על הצרכים של הקונה הפוטנציאלי, ובהתאם להנחיות, הגיע הקונה לראות את הנכס.

 

לא במקרה ראינו עליה משמעותית בחודשים האחרונים בעסקאות הנדל"ן. מדובר על שילוב של צורך

עולה, החלטות משפחתיות שהתקבלו בעקבות הסגר הראשון, הבנה שהקורונה היא חלק בלתי נפרד

מחיינו ושעכשיו זה הזמן הטוב ביותר לביצוע עסקת נדל"ן. סניפי "אנגלו סכסון" המשיכו וממשיכים לתת

שירות לאורך כל הדרך ואנו עושים זאת תוך שמירה על הנחיות משרד הבריאות ומתוך דאגה לכלל

הצדדים בעסקה. החזון שלנו "נכון, אנחנו עוסקים בנדל"ן, אבל אנשים הם העסק שלנו", בא לידי ביטוי

באופן משמעותי דווקא בתקופה זו!